afdrukken

Het recyclagepark van Lochristi: veelgestelde vragen

Moet ik nog cash betalen op het recyclagepark?
Neen, de aanrekening gebeurt via de DIFTAR-factuur (waarmee je ook de ophalingen aan huis betaalt). De eerste 500 kg per jaar zijn steeds gratis voor een gezin uit Lochristi.

Krijg ik nog steeds toegang via mijn identiteitskaart?
Ja, inwoners van Lochristi krijgen toegang via hun identiteitskaart. Bedrijven, zelfstandigen, vrije beroepen, instellingen, scholen, verenigingen, tweede verblijvers en (ver)nieuwbouwers die (nog) niet in Lochristi wonen, krijgen toegang via een badge aan te kopen bij de technische dienst in het gemeentehuis, Dorp-West 52 (open van maandag tot vrijdag van 8 tot 12 uur en op donderdag ook van 13.30 tot 19 uur).
Hen wordt gevraagd zich persoonlijk aan te melden voor het invullen van een aanvraagformulier (met de gegevens voor het opmaken van het aanslagbiljet) en het betalen van een waarborg van 25 euro.

Welke fracties zijn nog gratis? Moeten die gewogen worden?
Afgedankte elektrische of elektronische toestellen (AEEA) en klein gevaarlijk afval (KGA), zoals bijvoorbeeld ook frituurolie en batterijen zijn altijd gratis voor een gezin dat in Lochristi gedomicilieerd is. Deze moeten wel gewogen worden, maar in een aparte ronde. Dan wordt de knop voor gratis fracties ingedrukt, zodat dit gewicht niet meetelt als je de gratis fracties daarna deponeert in het park.

Als gezin wonend in Lochristi krijgen we de eerste 500 kg per jaar gratis; worden de gratis fracties hier ook in meegerekend?
Neen, de 500 kg is geldig voor de betalende fracties. De gratis 500 kg geldt per jaar en per gezin, dus niet per identiteitskaart.

Kan ik als bedrijf, school, vereniging, tweede verblijf, (ver)bouwer die (nog) niet in Lochristi gedomicilieerd is… ook bepaalde fracties of een bepaalde hoeveelheid gratis brengen?
Neen, dit geldt enkel voor gezinnen uit Lochristi. Bedrijven e.d. of gezinnen die niet gedomicilieerd zijn in Lochristi betalen voor elk type afval vanaf de eerste kg.

Hoe kunnen de verschillende tarieven aangerekend worden, als alles samen in je wagen ligt bij het binnen rijden?
Het is de bedoeling dat men dan verschillende trajecten rijdt. Een eerste ronde waarbij men alles weegt (vervoermiddel en volledige lading), en hierbij de knop voor de duurste fractie die men bij heeft, indrukt. Daarna lost men deze duurste fractie en weegt men uit op de uitgaande weegbrug. Om het andere afval aan te bieden, rijdt men het park opnieuw op en herhaalt men het traject door de volgende categorie aan te duiden, deze terug lost enzovoort… tot en met de gratis fracties.

Wat als ik alles in één keer wil wegen en geen verschillende rondes wil rijden?
Dat kan, maar dan betaal je voor de hele lading het tarief van de duurste fractie die je bij je hebt.

Hoe heb ik zicht op mijn resterend aantal gratis kilo‘s?
Je krijgt bij het buiten rijden een ticket, waarop je ziet wat je moet betalen voor je bezoek, alsook wat het resterend aantal gratis kilo‘s bedraagt. Het is dus interessant om dit ticket te bewaren.

Ik woon dicht bij het recyclagepark en breng alles te voet of met de fiets. Wat nu?
Dit is geen probleem. Je kunt gerust als persoon of met je fiets en het afval bij jou op de weegbrug gaan staan.

Hoe weet ik zeker dat mijn afval juist gewogen wordt?
De weegbruggen zijn geijkt volgens nauwkeurigheidsklasse III. Dit is de gangbare klasse voor weegtoestellen voor dergelijke toepassing. Dit betekent dat de gewichten worden afgerond tot 5 kg volgens de gangbare afrondingsregels* De ijking is uitgevoerd door een door de overheid erkende firma en de weegbruggen mogen dus in het economisch verkeer gebruikt worden.

* Naar gelang het geregistreerd gewicht boven of onder het midden van de weegeenheid van 5 kg ligt (2.5 kg) , wordt naar boven of onder afgerond.


Wat als ik vermoed dat er een verkeerde weging op mijn weegbonnetje staat?
In dit geval moet je het weegbonnetje zeker bijhouden. Je kunt je melden bij de parkwachter die zal uitzoeken wat er misgelopen is. Hij zal dit niet direct kunnen, maar je zult via e-mail of telefoon een antwoord bekomen. Je kunt je probleem ook melden bij de milieudienst van de gemeente Zelzate. Ook daar zal men enkele dagen vragen om het probleem nauwkeurig te kunnen onderzoeken en de eventuele fout te corrigeren.

Hoofdzetel: Zelebaan 42, 9160 Lokeren - T. 09 348 43 97 - info@idm.be - Proclaimer - info@idm.be - Proclaimer
Ophaaldienst: Moortelstraat 16, 9160 Lokeren - T. 09 298 21 10 - F. 09 337 07 28 - BE 0214.014.167