"Tweederde van het afval in de grijze container hoort daar niet thuis." Dat was de voornaamste conclusie uit de sorteeranalyse die IDM eind 2020 liet uitvoeren. Niet alleen jammer voor het recycleerbare afval, dat zo het recyclagecircuit niet haalt, maar dat betekent ook dat fout-sorteerders meer betalen voor hun afvalfactuur, dan nodig.
IDM startte daarom in juni 2021 met een grootschalige sorteercampagne, in samenwerking met de lokale handelaars. Insteek van de campagne: bespaar geld door correct te sorteren. Wie GFT-afval bij het restafval gooit, betaalt 50% te veel, voor PMD bij de rest is dat 75% en voor Textiel en Papier en Karton betaal je dan zelfs 100% te veel.
Gedurende drie maanden daagden we inwoners uit om deel te nemen aan de online sorteerwedstrijd, in samenwerking met de lokale handelaars (bakkers, slagers & viswinkels, groentewinkels, kruideniers en lokale supermarkten). Wie meespeelde, maakte kans op een waardebon t.w.v. 25 EUR, te besteden bij die handelaar.
Om de wedstrijd bekend te maken, werden affiches verspreid bij de deelnemende handelaars, lieten we broodzakken bij de bakkers bedrukken met ons campagnebeeld en dook de sogan 'Je afval is geld waard' op in bushokjes, op onze ophaalwagens, op de digitale websites van Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad en op grote billboards in het straatbeeld.
Tot slot deelden we bij de deelnemende handelaars ook handige tipboekjes uit, die we ontwikkelden i.s.m. Vlaco. Daarin werden een tips & tricks gegeven om minder voedsel te verspillen en het voedsel of afval dat overblijft, beter te sorteren.