Elk gezin heeft een container voor restafval (grijze container) en mogelijks ook voor het groente-, fruit- en tuinafval (groene container). De containers worden bij lediging gewogen dankzij een ingebouwde chip en een geijkt weegsysteem op de ophaalwagens. Twee keer per jaar krijgt een gezin een aanrekening van zijn aangeboden afval.
Elke container is voorzien van een datachip.
De chip zit in een behuizing ter grootte van een muntstuk van 2 EUR. In deze chip is informatie opgeslagen die toelaat om na te gaan aan welk gezin de container toebehoort. Daarnaast is elke container voorzien van een sticker met adres zodat na lediging van de container de burgers hun persoonlijke container zonder twijfel kunnen herkennen.
De container hoort bij een woning
Een container is steeds gekoppeld aan een woning, niet aan een persoon.
De container wordt naar het beladingsmechanisme gebracht en wordt aangehaakt. Voordat de ophaalwagen de container ledigt, worden de identificatiegegevens die op de chip opgeslagen zijn, ingelezen. Dit inlezen gebeurt door een antenne die gemonteerd is op het beladingsmechanisme. Het inlezen van deze informatie gebeurt contactloos.
De informatie wordt naar een boordcomputer geleid, die controleert of de aangeboden container wel geledigd mag worden. Een container die als gestolen wordt gemeld, komt op een zwarte lijst te staan, waarvan dagelijks een geactualiseerde versie in de boordcomputer is opgeslagen. Containers op de zwarte lijst worden niet geledigd.
De beladers blijven wel het laatste woord houden of een container al dan niet geledigd wordt. Het mag niet zo zijn dat een container niet wordt geledigd omdat bijvoorbeeld de chip stuk is.
De ophaalwagens zijn voorzien van een geijkt weegsysteem
Het beladingsmechanisme van de ophaalwagen ledigt de container. De ophaalwagens van IDM zijn uitgerust met een geijkt weegsysteem waardoor de containers nauwkeurig worden gewogen op een manier die frauduleus gebruik uitsluit. Bij het opheffen van de container gebeurt er een automatische weging door het weegsysteem dat zich op het beladingsmechanisme bevindt. De beladers moeten hiervoor geen extra handeling uitvoeren. Het is wel belangrijk dat het deksel van de container dicht is om een correcte weging te kunnen garanderen. Na het ledigen van de container wordt deze weer gewogen. Het verschil tussen deze twee metingen is het gewicht van het afval dat uit de container verwijderd is. Dit meetgegeven wordt in de boordcomputer gekoppeld aan de identificatiegegevens. Al deze gegevens worden gecentraliseerd en op verschillende locaties gestockeerd, zodat er voor ieder gezin afzonderlijk een correct aanslagbiljet kan gegenereerd worden.
Je betaalt je aangeboden kilo's via een aanslagbiljet achteraf.
Voor elk gezin wordt nauwkeurig bijgehouden hoeveel keer de container voor lediging werd aangeboden en hoeveel kilogram afval bij elke lediging werd opgehaald. Hierdoor is het mogelijk om voor ieder gezin een correct aanslagbiljet op te maken. Het aanslagbiljet geeft je een goede kijk op de kosten voor de verwijdering van je restafval en de hoeveelheid afval die je aanbiedt. Ook het afval dat aangeboden wordt op de recyclageparken en het afval van grofvuilophalingen aan huis wordt hierin opgenomen.
Dankzij de vergelijkingsgrafieken kan je het afvalverbruik van je eigen gezin vergelijken met dat van andere gezinnen met dezelfde samenstelling.
Vragen over je DIFTAR-factuur? Contacteer onze Groene Lijn, via 0800 166.36.