Ik ga verhuizen, hoe vraag ik containers aan?
Als nieuwe inwoner dien je je steeds aan te melden bij de dienst Bevolking van de gemeente naar waar je verhuist. Na minstens vier werkdagen kan je contact opnemen met onze Groene Lijn of het E-loketformulier invullen op onze website om containers aan te vragen of te laten activeren. Eens de containers geactiveerd zijn, kan je afval aanbieden, volgens de data op de afvalkalender.
Afvalcontainers zijn gekoppeld aan een adres, niet aan een persoon. Verhuis je naar een bestaande woning dan zullen er reeds containers aanwezig zijn. Deze kan je verder gebruiken. Hebben deze voor jou niet het juiste formaat? Dan kan je deze omruilen via de Groene Lijn.
- Verhuis je naar een nieuwbouwwoning en zijn er nog geen containers aanwezig. Dan kan je deze aanvragen via de Groene Lijn.
- Verhuis je binnen IDM-gebied? Vergeet dan niet de containers op je oude adres af te sluiten. Dat kan via onze Groene Lijn of het E-loketformulier.
Is het wegen van het afval wel nauwkeurig?
De hoeveelheid afval die aangeboden wordt door de burger wordt vastgesteld door dit afval te wegen. Hiervoor wordt de container gewogen vóór lediging en na lediging. Het verschil tussen deze twee wegingen is de hoeveelheid afval die uit de container verwijderd is. Het is wel belangrijk dat het deksel van de container dicht is om zo een correcte weging te kunnen garanderen. Voor de weging van containers met een beladingssysteem bestaan er ijkprocedures die erkend zijn door het Ministerie van Economische zaken. Zo een ijkprocedure garandeert, dat systematische afwijkingen van de wegingen die een invloed kunnen hebben op de kostenaanrekening, uitgesloten zijn. Om de beïnvloeding van de weging door toevallige omstandigheden te minimaliseren, worden tijdens de hefbeweging meerdere wegingen uitgevoerd. Op basis van deze metingen wordt een gemiddelde bepaald. Zo'n gemiddelde is een betrouwbare maat omdat afwijkende metingen op deze manier geneutraliseerd worden.
Wanneer mag ik mijn factuur verwachten?
Je ontvangt 2 keer per jaar een factuur. De eerste factuur valt in de bus in de maand maart, hierop staat het aangeboden afval van de ophaling aan huis en deze in het recyclagepark voor de laatste 8 maanden van het jaar voordien (in Lochristi voor de laatste 6 maanden). Een volgende aanrekening ontvang je in Lokeren, Moerbeke, Wachtebeke, Zele en Zelzate in juli. Hierop staat je aangeboden afval huis-aan-huis en in het recyclagepark voor de eerste 4 maanden van het jaar samen met de algemene milieubelasting. In Lochristi valt deze factuur in de bus in september omdat daar de eerste 6 maanden van het jaar opstaan.
Wat te doen wanneer ik teveel afval heb voor in mijn container?
Heb je occasioneel extra afval door een feestje of een uitzonderlijke omstandigheid, dan bestaat de mogelijkheid om extra afval aan te bieden. Dit moet wel steeds op voorhand gemeld worden om misbruik tegen te gaan. Anders kan iedereen gelijk waar afval bijzetten op een ander zijn rekening. Laat dit steeds minstens 1 werkdag op voorhand, voor 12u, weten door het formulier in te vullen in het E-loket of bel naar onze ophaaldienst via 09 298 21 10. Zorg er ook steeds voor dat het afval in zakken zit die in je container passen, want het afval wordt via je container in de ophaalwagen gedeponeerd en uiteraard gewogen. Je betaalt wel maar 1x de ledigingskost. Voorzie de zakken ook steeds van een sticker met je adres en handtekening voor extra controle.
Moet er ook betaald worden voor het afval dat achterblijft in de container?
De hoeveelheid afval die aangeboden wordt door de burger wordt bepaald door dit afval te wegen. Hiervoor wordt de container gewogen vóór lediging en na lediging. Het verschil tussen deze twee wegingen wordt gebruikt om de hoeveelheid afval, die uit de container verwijderd is, te bepalen. Afval dat eventueel achterblijft in de container wordt dus niet aangerekend. Enkel het afval dat effectief uit de container is verwijderd wordt in rekening gebracht.
Zal mijn buur afval dumpen in mijn container?
Eén van de bedenkingen die mensen zich maken bij een systeem waarbij betaald moet worden per aangeboden kilogram afval, is de vrees dat de buur of een passant zijn afval in hun container zal dumpen. Technisch valt hier wel een mouw aan te passen: het is namelijk mogelijk om een container te voorzien van een slot dat de gebruiker kan openen met behulp van een sleutel. Om te vermijden dat de ophalers tijdens hun ronde een reusachtige sleutelbos moeten meetorsen, zijn de sloten zo ontworpen dat, als de container wordt omgekeerd door het beladingsmechanisme van de huisvuilwagen, het slotmechanisme verschuift waardoor het slot wordt ontsloten. Deze technische oplossing is echter niet goedkoop en is daarom enkel te verkrijgen door het betalen van een waarborg van 23,05 EUR (incl. 2 sleuteltjes).
Deze waarborg dient gestort te worden op het rekening nr. BE86 7330 5589 3450 (KBC) met volgende vermeldingen in de mededeling:
- Adres waar de containers dienen geleverd te worden (wanneer dit afwijkt van het adres op de rekeninguittreksels).
- Voor welke containers het is (bv. REST 120 l, GFT 40 l …).
- Telefoonnummer waarop je tijdens de werkuren bereikbaar bent (om je te laten weten wanneer de containers zullen gewisseld worden).
Is DIFTAR wel fraudebestendig?
Vóór het ledigen, controleert het systeem of de aangeboden container wel geledigd mag worden. Een gestolen container komt op een zwarte lijst te staan, waarvan dagelijks een geactualiseerde versie in de boordcomputer is opgeslagen. Containers op de zwarte lijst mogen niet zonder meer geledigd worden. Dit voorkomt dat iemand een container zou stelen om dan op kosten van de eigenaar zijn afval aan te bieden. Ook de containers die bij de Groene Lijn werden afgemeld omdat de mensen bv. verhuisd zijn, worden op deze zwarte lijst gezet zolang niemand anders zich aangemeld heeft. Op deze manier kan er geen afval meegegeven worden op rekening van de vorige bewoner.
Hoe kan men een container proper houden?
Een eenvoudige manier om te voorkomen dat afvalresten in de container achterblijven, is onderin enkele vellen krantenpapier leggen. Wanneer de container geledigd wordt, wordt deze gekanteld en geschud. Een stuk krant komt makkelijk los en bijgevolg zal al het afval erboven uit de container verwijderd worden. Bovendien absorbeert het krantenpapier vocht dat afkomstig is van het afval. Voor wie de grijze container niet wenst te reinigen, zijn er in de handel ook speciale flinterdunne zakken te koop die een volume hebben dat overeenstemt met dit van een container. Zo een zak heeft een verwaarloosbaar gewicht, de geringe draagkracht ervan vormt geen probleem omdat het gewicht van het afval gedragen wordt door de container. Wanneer de container geledigd wordt, valt de zak met al het afval in de laadklep van de ophaalwagen. Zorg er dus steeds voor dat deze zakken los in de container zitten en er gemakkelijk kunnen uitvallen. Gebruik deze zakken enkel in de grijze restcontainer, plastic is immers verboden in de GFT-container.
De DIFTAR-sticker op mijn container is onleesbaar of kapot. Wat moet ik doen?
Elke grijze en groene container krijgt een DIFTAR-sticker. Daarop staat het adres waaraan de container gekoppeld is, vermeld. Op die manier weet je steeds welke jouw container is. Niet onbelangrijk bij bv. appartementsgebouwen waar verschillende containers tegelijkertijd worden aangeboden.
Op de stickers vind je ook een barcode, die belangrijk is voor IDM en dus leesbaar moet blijven. Door de tijd en de weersomstandigheden kan het wel eens gebeuren dat de barcode niet meer leesbaar is of dat de sticker gescheurd is.
Je kan eenvoudig een nieuwe sticker aanvragen via de Groene Lijn, via het gratis nummer 0800 166 36 of via het e-loket op Mijn IDM.
Pleegt DIFTAR geen inbreuk op de privacy?
Net zoals gegevens die verzameld worden door telefoonmaatschappijen of elektriciteitsdistributeurs, zullen de gegevens verzameld door een DIFTAR-systeem behandeld worden, overeenkomstig de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.
Deze wet garandeert dat de ingezamelde gegevens niet voor oneigenlijke doeleinden gebruikt worden. In geval van moeilijkheden bij de uitoefening van de rechten toegekend op grond van deze wet, of in geval van niet-nakoming van de verplichtingen die voortvloeien uit deze wet, kan de betrokken persoon een klacht richten bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).
Download hier onze privacyverklaring.